Met de Vaurien op weg naar het Slotermeer
Optuigen van de VaurienWat me als puber al zo geweldig leek, kreeg gestalte toen ik de 20 al voorbij was. Ik kocht een Vaurien waarmee ik het zeilen leerde, uiteraard op mijn manier, de 'do it yourself' methode.
Tijdens het eerste tochtje op het Slotermeer zeilden we, een broer en ikzelf, van Balk naar Woudsend. Toen we daar waren moesten we omkeren, maar hoe doen we dat? Even spieken bij andere boten en we gingen overstag. De aankomst bij camping 'de Luts' veroorzaakte een puntig gat in de aarden oever, maar we hadden gezeild!
De volgende dag liepen we met het steekzwaardje aan de grond en sloegen om. Het kostte de nodige moeite om het water weer uit de boot te krijgen en het was ook het definitieve einde van zeilen met mijn broer. Na drie dagen aarzelen ging ik alleen, overigens nog zonder de fok.
In de omgeving van Son en Breugel waar we toen woonden kwam van zeilen minder terecht dan ik graag wilde. De foto hiernaast is genomen bij de Ooster- of de Zuiderplas in Den Bosch.